امروز : ۱۳۹۷/۰۴/۰۲

سیدمحمد بهشتی:هنر ایرانی‌ها در طول تاریخ جنگ برای صلح بوده است

 



هنر ما این است که بجنگیم تا صلح اتفاق بیفتد، زیرا دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن صلح است و به همین دلیل مقدس است.


در سال‌های نخست که پایگاه دفاع‌مقدس ایجاد شده بود این پرسش برای خیلی‌ها مطرح بود که میراث‌فرهنگی و دفاع‌مقدس چه ارتباطی با یکدیگر دارند، اما اگر به معنا و مفهوم میراث‌فرهنگی توجه کنیم هیچ چیزی نیست که به آن ربط نداشته باشد.

چیزی در ایران نیست که به میراث‌فرهنگی مرتبط نباشد ، زیرا که ایران دارای سابقه بسیار کهن و فرهنگی غنی است و هیچ چیزی نیست که فارغ از این رگ و ریشه بتواند اتفاق بیفتد.

یک کارهایی از فرهنگ‌هایی خوب بر می‌آید و کارهایی از برخی فرهنگ‌ها خوب برنمی‌آید و علت این که فرهنگ‌ها با یکدیگر فرق دارند نیز در این است زیرا هر یک از فرهنگ‌ها عطر و بویی دارند مثلا فرهنگ چین، هند، اروپا و... با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و این تفاوت‌ها  در نسبت با موضوعات و مضامین مختلف آشکار می‌شوند.»


مقدس‌ترین امور نظیر حضرت مسیح(ع) زمانی‌که در موطن خودش در این قلمرو ،خاورمیانه، شنیده‌ ایم که می‌گوید اگر سیلی به گوشت زدند اجازه بده آن طرف صورتت هم سیلی بزنند یعنی تا این اندازه مظهر صلح هستند.وقتی این مسیحیت به اروپا می‌رود شمشیری به دست حضرت مسیح می‌دهند که جنگ‌های صلیبی راه بیفتد.


در بحث جنگ باید ببینیم چه نسبتی با فرهنگ ما پیدا می‌کند یعنی ببینیم چه چیزی از ما بر می‌آید و چه چیزی بر نمی‌آید درست مانند  زمینی که یک محصول در آن به حد اعلای خودش می‌رسد و محصولی دیگر زیاد مطلوب رشد نمی‌کند.هنر ما در طول تاریخ این بوده که برای صلح بجنگیم و این هنر بزرگی است.


یعنی به محض اینکه صلح ایجاد شد دیگر نمی‌جنگیم در حالی که هنر یک جاهایی این است که برای سلطه جنگ می‌کنند و تا زمانی‌که سلطه نیافته‌اند همچنان می‌جنگند.

در فرهنگ ما ایرانی‌ها صلح یعنی هر چیز سر جای خودش باشد البته در همه فرهنگ‌ها صلح به همین معنی است ولی اینکه سر جای خود صلح کجاست پرسش است.

کوه البرز را ما نگفته‌ایم اینجا باشد جای خودش اینجاست اما یک زمانی می‌خواهیم پل و جاده‌ای  بسازیم می‌گوییم اینجا باشد.

در فرهنگ‌های غرب عدل یعنی هر چیز سر جای خودش باشد آن‌طور که ما می‌گوییم اما در فرهنگ ما عدل یعنی هر چیزی در جای خودش از آن جهتی که در جای خودش است.

هر زمان چیزی از جای خودش خارج شود بحران ایجاد می‌شود و آن وقت است که می‌رویم می‌جنگینم تا دوباره سر جای خودش قرار بگیرد.

بهشتی تصریح کرد: «هنر ما این است که بجنگیم برای اینکه صلح اتفاق بیفتد و اسم این دفاع است زیرا  دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن  صلح است  به همین دلیل  مقدس می‌شود.»

او خاطرنشان ساخت نه تنها دفاع ما، بلکه هر دفاعی اگر حقیقت داشته باشد مقدس است.

در طول تاریخ همواره با این دیدگاه جنگیده‌ایم .در جنگ چالدران بر اساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خورده‌ایم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می‌بیند نقاشی  از جنگ چالدران آنجا وجود دارد چطور می‌شود که ما شکست خورده‌ایم و شکست خودمان را نقاشی کرده‌ایم، این نشان می‌دهد که ما احساس نمی‌کردیم که شکست خورده‌ایم زیرا که در دفاع کردن شکست نخورده‌ایم و همچنان انسان باقی مانده بودیم و اهل جوانمردی بودیم و همچنان شجاعت داشتیم و به نسبت به سرزمین خودمان احساس مسئولیت می‌کردیم و شکست نخوردیم.

شکست آن زمانی است که بترسیم و  شجاعت نداشته باشیم  تصریح کرد: «با این معیارها  در جنگ چالدران ما پیروز این صحنه بوده‌ایم.

جنگ‌های ایران و روس را ننگ می‌شماریم اما در زمان خودش این‌طور نبوده و گواه این مدعا تابلوی نبرد گنجه است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و نشان می‌دهد که ما خود را در این جنگ نیز پیروز می‌دانسته‌ایم زیرا از  معیارهای اعتقادی و انسانی عدول نکرده‌ایم.

اینکه از این معیارها عدول کنیم حتی اگر پیروز نظامی شویم احساس پیروزی نداریم زیرا که می‌خواهیم از این جنگ متعالی‌تر بیرون آییم و با ذلت و خواری یک حیوان پیروز بیرون نیاییم و احساس شکست داشته باشیم هنر ما این بوده است.
در هشت سال دفاع مقدس نیز  همواره این هنر را ابراز داشته‌ایم چه در عملیاتی که به لحاظ نظامی در آنها پیروز شده‌ایم یا نشده‌ایم.

در تمام عملیات‌ها پیروز بودیم زیرا که مسئولانه و صادقانه از روی صدق و صفا دفاع کردیم و از معیارهایمان عدول نکرده‌ایم.

اگر این‌گونه باشد نسبت به اتفاق‌هایی که قرار است در آینده روی دهد، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم زیرا که این سرزمین سرزمینی بلاخیز است و در این صورت نسبت به اتفاق‌های بعدی با آگاهی و در روشنایی می‌توانیم ببینیم و اقدام کنیم.