ادامه مطلب...


استان گلستان، نگارستان و پایتخت اکوتوریسم ایران، سرزمین چهارفصل و اقلیم‌ها، مهد وحدت اقوام و ایران کوچک عنوان گرفته است.

این سرزمین پیشینه تاریخی 7 هزار ساله دارد و در دوران هخامنشی و اشکانیان به نام هیرکانیا از معروف ترین و آبادترین ایالات در شمال ایران بوده و در دوران اسلامی نقش مهمی در شکوفایی و تمدن ایران اسلامی داشته به طوری که دانشمندان و شاعران بزرگی را پروریده است.

گلستان دارای 14 شهرستان است و  بدلیل برخورداری از شرایط ویژه و متنوع آب و هوایی همچون آب و هوای معتدل کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی و وجود بیش از هزار اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند، اعم از ابنیه تاریخی، اماکن مذهبی، تپه ها و محوطه های باستانی و تاریخی، آرامگاه ها، برج ها، پل های تاریخی، مساجد و امام زاده ها، بافت های قدیم شهری، کاروانسراه ، قلعه ها، غارها، دارا بودن مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی نظیر کوه، جنگل، جلگه، دشت، صحرا، دریاچه، خلیج، جزیره، آبشار، تالاب، دهکده ییلاقی و .. و 825 اثر ثبت ملی در حوزه های محوطه، بنا، طبیعی، ناملموس، بافت، منقول و 2 اثر ثبت جهانی جایگاه ویژه ای در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی کشور دارد که عنوان پایتخت اکوتوریسم ایران و سرزمین چهارفصل و اقلیم ها را به خود اختصاص داده است.

در دوره اسلامی با افزایش مهاجرت اقوام مختلف به استان گلستان شاهد انواع گوناگون از نژادها و اقوام در این استان هستیم که موجب شده است گلستان به عنوان نگارستان و رنگین کمان اقوام در کشور معرفی شود.

اقوام متعددی در این استان زندگی می کنند که شامل فارس، ترکمن‌ها، فارسی زبانان سیستانی، بلوچ‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ها، کردها و قزاق‌ها می‌شوند.

فارسی‌زبان‌های سیستانی بیشتر در مرکز و جنوب استان و مازندرانی‌ها در غرب و جنوب استان سکونت دارند و به زبان‌های طبری و فارسی گویش می‌کنند. قرلباشان در رامیان، آزادشهر، مینودشت، کلاله و گالیکش و  آذریها در شهرستان گنبد کاووس و قزاق‌ها نیز در گرگان و تکرها (ته‌کر) در نگین شهر و زابل‌آباد و مینودشت سکونت دارند.
کردها در شهرهایی همچون گنبدکاووس دارای جمعیتی قابل توجه هستند، ترکمن‌ها در بخش شرقی، مرکزی و شمالی استان و همچنین در مرکز استان سکونت دارند که سنی‌مذهب هستند و به زبان ترکمنی تکلم می‌کنند.

گویش گرگانی در شهرستان گرگان و گویش کتولی در شهرستان علی‌آباد کتول متداول است که هر دو گویش زیر مجموعهٔ زبان طبری محسوب می‌شوند که خود ریشهٔ پهلوی اشکانی دارد.

حدود ۶۱ درصد اهالی استان اهل تشیع و ۳۹ درصد از جمعیت استان را مردم اهل تسنن  تشکیل می‌دهد. اهل تشیع را تمامی گروه‌های فارسی‌زبان اعم از بومیان کهن، سیستانی و خراسانی، ترک (آذری و قزلباش) تشکیل می‌دهند و اهل تسنن را تمام گروه‌های ترکمن، قزاق و بلوچ تشکیل می‌دهند همچنین مسیحیان، بهاییان و صوفیان گنابادی از اقلیت‌های کوچک مذهبی استان هستند.

تنوع بالای قومیتی در این استان باعث شده است که ظرفیتی غنی از فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان ایجاد شود که در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت های بالای گردشگری و اقلیم های گوناگون ایرانی کوچک را در گلستان ایجاد کند.

در همین راستا برای معرفی این ظرفیت های غنی همچنین معرفی ظرفیت های ایران اسلامی جشنواره ای به نام جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین نخستین بار در سال 1384 در استان گلستان برگزار شد و پس آن این جشنواره به نام استان در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درج شد و بعد از آن به جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام به میزبانی گلستان ثبت و ارتقا یافت.

ده دوره نخست این جشنواره در شهرستان گرگان مرکز گلستان برگزار شد که به دلیل استقبال بی نظیر مردم و گردشگران دوره یازدهم جشنواره فرهنگ اقوام در شهرستان های گرگان و گنبد کاووس برگزار شد.

هم اکنون این جشنواره همه ساله با حضور و معرفی فرهنگ های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک،آداب و رسوم، سوغات و ... در قالب جشنواره، برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف  و برپایی سازه های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و حضور کشورهای آسیای میانه در قالب نمایشگاه سراسری صنایع دستی، برگزاری مسابقات، برنامه های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین المللی و .... برگزار می شود.

جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور موجب موج استقبال مردمی شده است و علاوه بر نمایش پتانسیل های غنی ایران اسلامی ، موجبات نشاط اجتماعی و تفریح سالمی برای افراد جامعه و علاقمندان می شود.

وجه امتیاز این جشنواره نیز حضور رایگان در تمام بخش های جشنواره برای عموم علاقمندان است.

با توجه به پیشینه درخشان این جشنواره و همچنین برگزاری موفق این جشنواره در دوره یازدهم در دو شهرستان گنبد کاووس دوره دوازدهم جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام  از مورخ  29 آبان تا 2 آذر ماه در سالن محل نمایشگاه های بین المللی شهرستان گرگان و از تاریخ 4 تا 7 آذر ماه در مجموعه ورزشی المپیک  شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد   که فرصتی مغتنم برای تجللی اصالت گلستان و ایران و وحدت اقوام است.

*مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان

گردشگری , رضا نورمحمدی , عطیه مومنی , بلیت , سفر , میراث فرهنگی , حبیبه ابراهیمی , میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...
هنگامی‌که سخن از تاریخ ایران به‌میان می‌آید نخستین چیزی که در ذهن تداعی می‌شود میراث‌فرهنگی است این پدیده اجتماعی از گذشته‌های دور و نزدیک بر جای مانده و تمدن و تاریخ یک ملت را رقم می‌زند. کشور ایران با این سابقه تاریخی نزدیک به یک‌میلیون اثر تاریخی شناسایی‌شده، بیش از 34هزار اثر ثبت ملی و 23 اثر ثبت جهانی دارد که نمایانگر اهمیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش روی صنعت گردشگری ایران است.


 صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با گسترش اقدامات خود که یکی از آن ها توسعه زیر ساخت های گردشگری کشور است، می تواند نقشی اثر بخش را به منظور ارتقا در این حوزه ایفا کند، نقشی که تجارب مشابه آن در سایر کشورها نیز مشاهده می شود به عنوان نمونه شرکت پارادورز به عنوان همتای خارجی صندوق احیا، در کشور  اسپانیا توانسته است با ورود حدود 90 بنای تاریخی در این کشور به چرخه بهره برداری 40 میلیون یورو ارزش افزوده ایجاد نماید. این نمایانگر اهمیت گام نهادن در این مسیر است و ظرفیت های مهم این صندوق است.

صنعت توریسم در دنیای امروز توانسته به سومین صنعت پردرآمد جهان تبدیل شود و مسیر رشد این صنعت همچنان ادامه دارد. در سال 2017، شاهد رشد 7درصدی گردشگری جهانی بوده ایم و اکنون تعداد گردشگران در دنیا به بیش از  یک میلیارد و 300میلیون نفر رسیده است. از طرفی همین امر سبب همبستگی هر چه بیشتر مردم سراسر جهان شده است.

سال گذشته، بیش از1.2 میلیارد گردشگر در مرزهای بین‌المللی سفر کرده‌اند؛ این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها، این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر هم می‌رسد.

امسال در شرایطی در آستانه روز جهانی گردشگری قرار گرفته ایم که تحریم های آمریکا ما را در شرایط خاص اقتصادی قرار داده است.  از طرفی فروش نفت ایران با سختی های همراه خواهد بود که در چنین وضعیتی اقتصاد گردشگری می تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.

این موسسه از طریق واگذاری ابنیه تاریخی به منظور احیاء و بهره برداری با جذب سرمایه از بخش خصوصی و با اتکا به ظرفیت های منحصر به فرد کشورمان ارزش افزوده ایجاد می کند و در نتیجه گسترش زیرساخت های گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، درآمدزایی و ارزآوری مناسبی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت و درمانی مناسب برای اقتصاد کنونی ایران رقم خواهد زد.

 با توجه به تصویب قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در راستای توسعه مأموریت های محوله صندوق احیاء، این موسسه پس از تصویب اساسنامه خود در هیئت وزیران با نام صندوق  توسعه صنایع دستی ، فرش دستبافت و احیاء بناهای تاریخی به کار خود ادامه خواهد داد. به طور قطع تحقق این مهم دریچه تازه ایی را در نقش آفرینی های بیشتر این صندوق در توسعه زیر ساخت های گردشگری ایفا و فرصت مناسبی را برای اشتغال آفرینی و حرکت به سوی اقتصاد پویا در جوامع محلی با توجه به پتانسیل های در اختیار مهیا خواهد کرد.

هم اکنون مجموعه تلاشگران این حوزه در تکاپو برای دستیابی به افق چشم‌انداز 20 ساله نظام در سال 1404 یعنی رسیدن به 20 میلیون گردشگر خارجی هستند که با تکیه بر مولفه های مهمی همچون امنیت، ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و نیز توجه دولت به امر گردشگری به دلیل نرخ بالای بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران می تواند نقش متفاوتی را در خاورمیانه ایفا کند و مقصد بسیاری از سفرهای به این خطه شود.

رونق  اقداماتی نظیر احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی ، با برگزاری برنامه های از قبیل رویداد های فرهنگی در این ابنیه به عنوان یک طرح مستمر و دنباله دار، یکی از اقداماتی بود که طی سال جاری در صندوق احیا به اجرا در آمد و این طرح توانست با به نمایش گذاشتن همزمان میراث ناملموس، گردشگری غذا و صنایع دستی بومی و محلی شهر های مختلف کشورمان، در بناهای در حال بهره برداری این صندوق به بارورتر شدن هنر و ذوق هنرمندان صنایع دستی،  فرش بافان  و سایر افرادی که می توانند از این حوزه متنفع شوند را با خود در معرفی این سنت ها همراه سازد.

در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری هم اکنون1900 پروژه وجود دارد که 43 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در این پروژه ها است و پیش بینی می شود تا پایان دولت دوازدهم 1250 پروژه به بهره برداری خواهد رسید. سهم صندوق احیاء از این آمار جذب بیش از 100 میلیارد تومان برای نزدیک 70 پروژه تا شهریور 1397 می باشد که با برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال ارتقا میزان مشارکت های تا پایان سال جاری هستیم.

همه اعداد و ارقام نشان دهنده تلاش ها برای پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری در کشور است و امیدواریم در شرایط پیش رو شاهد ارتقاء صنعت گردشگری کشور متناسب با نیازهای روز و شرایط ویژه اقتصادی پیش رو باشیم.

* مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی

 ایرانگردی , گردشگری , میراث فرهنگی , رضا نورمحمدی , عطیه مومنی , بلیت ، تور ، سفر , بهترین هتل , ارزان ترین هتل

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

شمار بناها و ساختارهای متعلق به پيش از ظهور اسلام در استان مركزی بسيار اندك است از اين روی، وجود آثار باقی‌مانده مانند آتشكده آتشكوه، برای ايران‌دوستان از اهميت فراوانی برخوردار است، كه در اينجا به‌شرح مختصات و چگونگي آن مي‌پردازيم.


بنای آتشكده آتشكوه به فاصله 12 كيلومتري جنوب غرب شهرستان دليجان و7 كيلومتری جنوب شرق شهر نيمور قرار دارد.

آتشكوه نام روستايی به همين نام و همچنين نام كوهی در مجاورت روستا، نام يك آتشكده تاريخی و نيز نام يك معدن سنگ تراورتن و يك رشته كهريز است كه جملگی آنها درمنطقه ای كوهستانی قرار دارند.

اين آتشكده در جنوب غرب روستای مذكور و در پايه كوه كم ارتقاع آتشكوه ساخته شده است. شيب طبيعی زمين اين مكان از طرف جنوب به شمال شرق شكل گرفته و بستر مسيل موجود در محل از جانب غرب و شمال شرق آتشكده پيشگفته عبور ميكند.

مواد و مصالح بكاررفته در ساخت اين آتشكده شامل ، سنگ، آجر، گچ، كاهگل، شفته آهك و نيز تيرچه های چوبی بعنوان كلاف دروني و عامل استحكام بخش و تقسيم كننده نيروی فشار، كاركرد داشته اند.

بناي آتشكده آتشكوه مشتمل برچهار قسمت است:
1-چهارطاق 2- ايوان 3- اطاق هاي واقع در دو طرف ايوان 4- ساير محدثات

نظربه اينكه ابعاد چهارطاق 12.5در 12.5 متر است، از اين رو در گونه خود، از بزرگترين چهارطاق های ايران بشمار مي رود. پايه هر يك ازستون های اين بنا سنگی مربع شكل است و جنس بدنه بنا نيز ازسنگ بوده و از گچ بعنوان ملات استفاده شده است.

در رأس هر ستون ، يك سنگ قواره بندی شده و يكپارچه به منظورپايه طاق نصب و استوا شده است. في مابين ستون ها نيز ديوار كوتاه بعنوان آستانه وجود ندارد و به اين دليل چهارطرف چهارطاق باز و غيرمستور است. قابل ذكراست ازطاق ها و گنبد متعلق به فضای چهارطاق اثری باقی نمانده است.

نتايج كاوش ها

درخرداد و تيرماه 1379 خورشيدی برنامه كاوش در اين آتشكده به اجرا در آمد كه طی آن شماری آجرسالم و شمار فراوانی آجرهای آسيب ديده و شكسته بدست آمد.

باتوجه به حجم قابل توجه قطعات گچ صدمه ديده كه از لابلای آجرهای شكسته و سالم بدست آمده، مي توان نتيجه گرفت كه جنس قوس ها و گنبد مربوط به چهارطاق درعصر آبادانی آتشكده از آجر و ملات گچ تشكيل شده بود.

درنمای قسمتی از ستونها، بقايای لايه های كاهگل مشاهده مي شود كه از عوامل ماندگاری اين نوع اندود، استحكام خاك، داشتن كاه كافي و در پناه بودن آن از تيررس مستقيم باران وبرف را ميتوان بيان كرد.

ايوان آتشكده

ايوان در جانب شمال چهارطاق ساخته شده ، بطوری كه منظر انتهای دو ديوار ايوان در طرف شمال بصورت دونيم ستون مدور جلوه ميكند.

كف اين ايوان نسبت به سطح چهارطاق بيش ازيك متر پايين است و از اين روي يك رشته راه پله واقع در جنوب ايوان، ارتباط آن دوفضارادرعصرآبادانی و عمران خود فراهم ميكرده است. آثاربدست آمده دركاوش باستانشناسی از اين ايوان و پيشخوان آن در سمت شمال آتشكده، تعدادي قطعات گچبری و سفالهای متعلق به عصرساسانيان كشف شدند.

در رأس ديوارهای ايوان اثری از پايه طاق باقی نمانده و جواب اين سؤال كه آيا سقف ايوان تيرپوش بوده و يا ازطاق تشكيل می شده است را بی پاسخ ميگذارد.

اطاق های آتشكده

در طرفين غرب و شرق ايوان، دواطاق قرارداشته كه فقط قسمتی اندك از ديوار و درگاه آنها باقی مانده است. عرض اطاق غربی ايوان به سبب عبور مسيل از محدوده آن، كمتر از همتای ديگر در سمت شرق است.

طاقچه های مربع شكل منظمی در يك رديف، در ديوار اطاق غربی كه با ديوار ايوان مشترك و يكسان است تعبيه شده و با استفاده از نردبان قابل دسترسی است.

اثر انگشتان دست معمار اين بنا برروی ملاط گچ، درز و بندكشی سنگهای درون طاقچه، تا امروز باقی مانده است. ازاين طاقچه ها به منظور نگهداری اشياء و مدارك آتشكده برای مدتی مشخص استفاده می كردند.

محدثات اطراف آتشكده

براساس شواهد باستان شناسی در اطراف آتشكده محدثاتی مانند اطاق و ايوان و مخزن (انبار) وجود داشته كه عموماً از سنگ و گچ ساخته شده بودند. افزون بر اينها، جريان آب دورشته كهريز بسيار قديمی كه بنام های آتشكده و مسلخ بالا معروف هستند و همچنين زمينهای حاصلخيز و سرسبز در غرب و شمال و جنوب غرب آتشكده وجود دارند كه مجموعه اين شواهد و عوامل، ذهن را به وجود يك باغ متعلق به آتشكده، در دوره ساسانيان، هدايت ميكند زيرا احداث باغ از مبانی فرهنگی ساخت هر آتشكده درآن عهد بوده است . امروزه اثری ازاين باغ باقی نمانده است.

*دکترای باستان شناسی و مردم شناسی خاورمیانه از دانشگاه گوتینگن آلمان

ایرانگردی , گردشگری , بلیت , تور , سفر , رضا نورمحمدی , عطیه مومنی

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

یکی از عوامل مهمی که پس از حکومت صفویه بر روند مهاجرت مسیحیان به بندر بوشهر تأثیر داشت، توجه نادرشاه به خلیج فارس و بندر بوشهر در راستای تجهیز و تأسیس ناوگان دریایی به مرکزیت بوشهر و نام‌گذاری آن به بندر نادریه بود.


عصر قاجار برای تاریخ ایران، بوشهر و خلیج فارس عصر ویژه ای است. عصر تحولات شگرفِ روی داده در اروپای پای در عرصه ترقی و پیشرفت گذاشته و عصر ایران تازه از خواب غفلت بیدار شده است. عصرعباس میرزای ولیعهد است و نواندیشی اش، عصر قائم مقام فراهانی است و دلسوزیش از برای جلای ایران ، عصر میرزا تقی فرزند کربلایی قربان آشپز است و نظم میرزا تقی خانیش ،میرزا تقی خانی که قلب، ذهن و بند بند وجودش برای ایران می تپید .میرزا تقی خانی که ایران را اسیر سرپنجه استبداد می دید و در اندیشه رهایی مردمان ایران زمین از جور و تباهی زمان بود.

استبدادی که ریشه هر گونه فکر، بحث و استدلالی را در ذهن مردم خشکانده بود تا از برکت جهل مرکب امتی مطیع و فرمانپذیر داشته باشد چرا که این خاصیت هر نظام خودکامه سرکوبگری است .که بی خبری مردم از حیثیت انسانی خویش ضامن دوام حکومت فاسد است و چون چرایی اهل تفکر و افرادی چون میرزا تقی خان امیر کبیر و میرزا حسین خان سپهسالار با اندیشه ترقی اش آفت قدرت های نامشروعی بودند که با مردم فریبی از هر گونه پرسشگری نفرت داشتند ، پرسشگری که می خواست اعمال فساد انگیزشان را زیر سوال ببرد. آری در چنین عصر و زمانه‌ای بوشهر عصر قاجار با گذر از برهه ای تاریخی درطول قرون و اعصار متمادی به این عصر رسیده بود.

بوشهر در این زمان بنا به دلایلی چند از جمله اهمیت خلیج فارس و علنی شدن ضعف ایران در امر تشکیل و انسجام بخشی به ناوگان دریایی قدرتمند خلیج فارس اعتباری دو چندان یافت. اگرچه در این برهه نیز در برخی از سالیان بندر تجاری بوشهر به مانند سایر ولایات درگیر نزاع های قبیله ای و تمامیت خواهی حاکمان و والیان وقت بود اما عوامل چندی ازجمله حضور و نفوذ قدرتی چون انگلستان در بوشهر که از طریق این بندر استراتژیک معابر ورودی و خروجی در کرانه های شمالی و جنوبی خلیج فارس را به مدت یکصد سال کنترل می کرد در کنار عوامل دیگری چون وجود جامعه پویای تجاری و بازرگانی و فعالیت اقلیت های مذهبی چون عیسویان (ارامنه ) ، یهودیان و زرتشتیان که در اغلب اوقات تعامل مسالمت آمیزی با اکثریت جمعیت غالب بندر بوشهر یعنی شیعیان و اهل تسنن داشتند جامعه آرمانی خالی از تعصبی به وجود آورده بود.

جامعه ای که حضور و فعالیت کنیسه ها و کلیساها در کنار ندای اذان مسلمانان از هر دو مذهب در محلات قدیمی بوشهر بر اهمیت این بندر می افزود و بر ترکیب جمعیتی این بندر هر چند ناهمگون مهر تأیید می زد . مسیحیان و یهودیان دو گروه از مهمترین اقلیت های دینی بودند که در بندر بوشهر در دوران قاجار حضوری فعال داشتند . حضور و نفوذ مسیحیت در بوشهر به سالهای پس از سقوط صفویه در ایران باز می گردد . سالهایی که ایران زمین درگیر یک کابوس اجتماعی به مراتب بنبان کن شده بود.

بدنبال بحران بوجودآمده در ایران و پایتخت صفویان ؛ اصفهان ؛ بخش قابل توجهی از ارامنه که بیشترین جمعیت مسیحی جلفای اصفهان را تشکیل می دادند بدنبال ظلم و اجهافات صورت گرفته از سوی افغانه به رهبری محمود افغان که همراه با قتل و کشتار و به اسارت گرفتن زنان و دخترانشان بود بخش قابل توجهی ازین ارامنه در نواحی جنوبی ایران از جمله جزیره خارگ و بندر بوشهر سکونت اختیار کردند.

یکی از عوامل مهمی که پس از حکومت صفویه بر روند مهاجرت مسیحیان به بندر بوشهر افزود توجه نادرشاه به خلیج فارس و بندر بوشهر در راستای تجهیز و تأسیس ناوگان دریایی به مرکزیت بوشهر و نامگذاری آن به بندر نادریه بود . ثبات اقتصادی ایجاد شده  در دوران افشاریه و پس از آن دوران زندیه موجب مهاجرت عده زیادی از مسیحیان به بوشهر گردید .در دوران افول افشاریه و پس از آن حاکمیت سلسله  زندیه بر ایران به جرأت می توان هلندی ها  راکه با ایجاد کمپانی هند شرقی هلند قدرت چشمگیری در خلیج فارس به هم رسانده بودند  عامل مهم ترویج مسیحیت  در جنوب ایران دانست.

سیاست های اقتصادی و مذهبی هلندی ها درین منطقه به وسیله تاجر سرشناسی به نام  " بارون نایپ هاوزن " هدایت می شد. نایپ هاوزن پس  از دراختیار گرفتن جزیره خارگ و بندر ریگ دست به اعمال سیاست های دولت متبوع خویش در این جزایر زد که یکی از اقدامات وی ایجاد کلنی های مذهبی و تأسیس کلیسا و ترویج مسیحیت در  جزیره خارگ بود . با اقدامات نایپ هاوزن قلعه موسلستاین که توسط هلندی ها در این جزیره تأسیس شده بود به مکان مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و تجاری مسیحیان تبدیل گردید . در دوران زندیه ودر جغرافیای سیاسی ـ اجتماعی خلیج فارس سه مکان عمده ای که بیشترین نقش و رقابت را در راستای جذب مهاجران مسیحیِ عمدتا کارملیت بر عهده داشتند بندر بوشهر ، جزیره خارگ و بندر بصره در عراق بودند.

در قرن هجدهم و نوزدهم ، همزمان با تحکیم موقعیت انگلستان در ایران و خلیج فارس این قدرت جهانی نقشی به مراتب مهم در تثبیت ، رونق و ترویج آیین مسیحیت در خلیج فارس و بوشهر بر عهده گرفت . بند هشتم قرارداد معروف پرایس ـ سعدون (1763م /1176 هـ .ق )  که بر آزادی مذهبی در این دوران تأکید می کرد خود گویای این سیاست است که بر روند افزایش جمعیت و آزادی عمل آنان در دوران قاجار نیز افزود. آمد و رفت مسیون های مذهبی به بوشهر درین دوران که تحت لوای مذهب ولی در پی اهداف و اغراض سیاسی دولت متبوع خویش بودند در کنار سایر اقلیت های مذهبی چون یهوذدیان وزرتشتیان چهره ای خاص و ویژه به بندر بوشهر داده بودند.

از میان مسیحیان ؛ ارامنه بواسطه آشنایی با قوانین تجارت بین الملی و همچنین آشنایی با وضعیت اقتصادی بوشهر و خلیج فارس نقش پر رنگی را در شکوفایی اقتصاد بوشهر بر عهده  داشتند . از مهمترین کلیساهای مسیحیان در بوشهر که اغلب توسط ارامنه تاسیس شده بود می توان به کلیساهایی چون ؛ کلیسای کارملیت ها در محله کوتی بوشهر (1744م / 1157 هـ .ق ) کلیسای هوانس یا یوحنای بوشهر در محله شنبدی 1722 م /1186 هـ .ق )کلیسای گریگوری بازهم در محله شنبدی که در سال 1235 هـ .ق توسط خانواده آوانسیان تاسیس گردید و همچنین کلیسای ظهور در محله کوتی ودرکنار نایب کنسولگری انگلستان اشاره نمود که به منظور استفاده کارمندان و افسران انگلیسی پیرو آیین انگلیکان در سال 1911 م / 1330 هـ. ق تاسیس شدند.

ز چهره های مهم ارمنی و مسیحی ساکن در بوشهر می توان به شخصیت های مهم و تأثیر گذاری چون ؛ تیگران ملکم ، لیو ملکم ، موسس خان ارمنی ، مگردیچ گلزار و میرزا یانس خان ارمنی اشاره نمود که اکثرا از طبقه تجار و بازرگان بودند و برخی از آنان به مانند میرزا موسس خان ارمنی دوستدار و مشوق فرهنگ در بوشهر بود .از دیگر اقلیت های مذهبی موجود در بوشهر در دوران قاجار یهودیان بودند . تاریخ دقیق مهاجرت یهودیان به بوشهر و سکونت آنان در این بندر به صورت دقیق مشخص نیست. اما به احتمال فراوان می توان این حضور را همزمان با تأسیس بوشهر جدید در دوران نادرشاه افشار و پس از وی در زمان کریم خان زند دانست که نگاه ویژه ای به بوشهر ، به ویژه امر بازرگانی و تجارت داشتند دانست . سر دنیس رایت سفیر انگلستان در ایران که به بوشهر نیز سفر کرده بود به نقل از یک آلمانی جمعیت یهودیان ساکن در بوشهر را هفتاد خانوار عنوان می کند . علاوه بر این برخی از منابع تاریخی چون دلیل الخلیج جمعیت یهودیان ساکن بوشهر را در فاصله سالهای 1325 ـ1300 هـ . ق چیزی در حدود شصد نفر برآورد می کند . همزمان با رونق و شکوفایی بندر بوشهر در دوران قاجار و بواسطه اهمیت ، نقش و جایگاه تجارت در رونق این بندر تجاری عوامل چندی به مانند اهمیت یافتن بوشهر به عنوان یک بندر راهبردی و ترانزیتی در معادلات اقتصادی و سیاسی دول قدرتمندی چون انگلستان و همچنین حضور و فعالیت کمپانی های تجاری مطرحی چون ؛ گری پال ، زیگلر و شرکاء  در کنار سایر عواملی چون استقرار و فعالیت نه کنسولگری دول به نام اروپایی در بندر بوشهر که زمینه رفت و آمد شخصیت های صاحب نام سیاسی و مذهبی را به این بندر فراهم کرده بود خود عاملی شد که یهودیان نیز به این بندر کوچ نموده و یهودیان که از روزگار کهن به تجارت و بازرگانی شهرت داشتند نقش مهمی را در تجارت بوشهر بر عهده گیرند . نمونه بارز آن شرکت تجاری داوود ساسون یهودی است که حاج محمد طالبی معروف به رئیس التجار نماینده وی در بوشهر بود .معروفترین محلات بوشهر که یهودیان در آن زندگی می کردند محله کوتی ، شنبدی و بهبهانی بودند که از این میان محله بهبهانی معروف به محله کلیمی ها بود . با بررسی های انجام شده به طور مستند گزارشی از تقابل یا تضاد مردمان بوشهر با یهودیان در دوران قاجار مشاهده نگردیده است . تنها گزارشی که باقی مانده است مربوط به حاکم فارس فضلعلی خان قوام المک است که یهودیان را ملزم به تغییر پوشش خود کرده است. آنگونه که از گزارشات اسناد کارگزاری انگلستان در بوشهر بر می آید این کنسولگری در امر تجارت حامی تجار یهودی بود و از آنان حمایت می کرده است . در پایان به صورت مختصر و در یک جمع بندی کلی می توان حضور اقلیت های مذهبی در بوشهر را نشأت یافته از عوامل مهمی چون سیاست حکام وقت در تبدیل شدن بندر بوشهر به عنوان بندری تجاری و راهبردی و همچنین اهمیت یافتن بوشهر و خلیج فارس در نگاه قدرت هایی چون انگلستان دانست که با اعمال سیاست های خاص خود در این بندر و با تحت فشار قرار دادن حکومت مرکزی به سایر خواسته های خود اعم از سیاسی ، اقتصادی و مذهبی دست می یافتند.

* کارشناس میراث فرهنگی استان بوشهر

 

 

 

 

ادامه مطلب...ادامه مطلب...

بازار تبریز، همواره با اهرم قوی اقتصادی، امکانات بالقوه سیاسی و اعتقادات مذهبی در میان توده مردم اثر عمیق داشته که توانسته است به یکی از نمادهای مستحکم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زندگی شهری ایران تبدیل شود.


درست به خاطر ندارم، اما زمانی در نوشته‌ای از یکی از سیّاحان بنام جهان خوانده بودم که «من ترجیح می دهم در جایی که به آن سفر می کنم گُم شوم»، ابتدا به ساکن جمله غریبی بود اما هر چه بیشتر درباره‌اش  فکر می‌کردم بیشتر به دلم می‌نشست، درست گفته بود؛ به زعم من هم برای درک تمام یک روستا، یک شهر یا یک کشور، گُم شدن در آن جزو ضروریات است. البته نه به معنای عامّ کلمه که توأم با ملال، خستگی و کلافگی است، بلکه بیشتر گونه‌ای خاص از گُم شدن، آن هم از نوع اختیاری، که دلت بخواهد بپرسی و پیدا کنی، سوال کنی و جواب بشنوی... . تمام آنچه ذکر رفت بهانه‌ای بود تا در ادامه این سطرها از بازار تاریخی تبریز برای شما بگویم، یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌هایی که نه با پا بلکه با دل باید به بازدید از آن پرداخت و در آن گُم شد... .

بازار تبریز، نه تنها یک مجموعه کم نظیر تاریخی، بلکه خود شهری است در دل کهن‌شهر تبریز. لابد در نگاه نخست کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اما بازدید از بازار، هم هر آنچه مقصود شما از بازدید یکی اثر فاخر تاریخی است را برآورده می-کند و هم قدم زدن در آن شما را از دنیای بیرون بی‌نیاز می‌کند، جوری که شاید دلتان بخواهد زمان در آن متوقف شود. بازار تبریز در هر بُرهه‌ای ناظران را به حیرت وا داشته است و هر کدام به سیاقی آن را تحسین کرده‌اند؛ گاه از نگاهی به معماری بی‌مانند آن و گاه از تاثیر شگرف آن در اقتصاد تبریز. بله، از ابن بطوطه و حمدالله مستوفی گرفته تا مارکوپولو و جان کارت‌رایت، همه و همه این شناسنامه تبریز را ستوده‌اند.

هرچه شما در بازار تبریز، از راسته و دالان، سرا و کاروانسرا، تیمچه و چهارسو، میدان و بازارچه، مسجد و مدرسه و حمام و زورخانه و یخچال می‌بینید با تعریفی خاص و منطبق بر اصول در کنار هم به چشم‌نواز‌ترین حالت ممکن قرار گرفته‌اند و شبکه‌ خاص ارتباطی را شکل داده‌اند. هر کدام از یکصد و شصت و سه جز آن در شکل‌گیری آن چه در اطرافشان بوجود آمده تاثیرگذار بوده‌اند و همین نظم و انتظام که به عنوان کامل¬ترین سازمان اجتماعی در بازارهای ایران از آن یاد می‌شود دلربایی بازار را صد چندان کرده است.
اینجا شما تنها با یک مجموعه برای داد و ستد روبرو نیستید و آنچه بر تمامی جوانب این بازار فاخر برتری دارد، جریان زندگی در آن است. در این بازار در کنار رونق همیشگی خرید و فروش، رفتارهای فرهنگی و  تعاملات اجتماعی نیز نسل به نسل انتقال پیدا کرده است و هر کس در این بازار اندکی با دقت نظاره¬گر باشد، می¬تواند در مقیاسی به مراتب در دسترس-تر، از نزدیک شیوه زندگی تبریزی‌ها را لمس کند.

قرار گرفتن بازار تبریز در مسیر جاده ابریشم که قریب به چهارهزار سال مهم‌ترین شا‌ه‌راه اقتصادی شرق و غرب به حساب می‌آمد و از مدیترانه تا چین را به هم پیوند داده بود، باعث شده است که همواره از گذشته‌های دور تا کنون، مهم‌ترین و بزرگترین مرکز تجاری و تبادل فرهنگی شرق و غرب باشد و همین ارتباطات و تعاملات مهمترین عامل پویایی و تداوم حیات سنتی آن است و این امکان را فراهم کرده که به عنوان بزرگترین مرکز تجاری، فرهنگی با وسیع‌ترین کالبد یکپارچه معماری و پایدارترین ساختار اجتماعی – اقتصادی در بازارهای جهان خودنمایی کند و به عنوان دوازدهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شود و تکریم و تحسین تمام جهانیان را برانگیزد.

در این بازار، تاجر، بنکدار، خرده فروش، واسطه، صراّف، میرزا و منشی، انباردار و باربر، همه و همه در کنار هم، نمونه‌ای کامل از تضارب آرا و عقاید و مرکزی برای فعالیت‌های اجتماعی به وجود آورده‌اند که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در طول زمان به کانونی بزرگ برای اطلاع رسانی تبدیل شده است. آمد و شد مردم و ارتباطات موجود در واقع برجسته‌ترین ویژگی و خصلت این مجموعه به شمار می‌رود و به عنوان یک سیستم اقتصادی و اجتماعی از مدل اجتماعی شهر تبعیت می‌کند. در اینجا همه از حال هم با خبرند و هر کاری و هر فعالیتی از سوی یک فرد، بر همه بازار تاثیر می‌گذارد و اینگونه است که بی هیچ تردیدی می‌شود گفت؛ بازار تبریز یک پیکره واحد است که هر جزء آن را شاغلین بازار و مردم شکل می‌دهند.
این کهن پیکره غرورانگیز که شاهرگ اقتصادی تبریز است، سیاست، فرهنگ و مذهب را نیز به خوبی در خود جای داده است، به گونه‌ای که تاریخ گواه ارتباط ناگسستنی بازار با سایر عناصر مرتبط با زندگی شاغلین و رهگذران خویش از مبارزات ضد استبدادی و استعماری و تربیت نسل‌های معتقد و دیندار است که در تمامی شئون اجتماعی تاثیرگذار بوده‌اند. بازار تبریز، همواره با اهرم قوی اقتصادی، امکانات بالقوه سیاسی و اعتقادات مذهبی در میان توده مردم اثر عمیق داشته که توانسته است به یکی از نمادهای مستحکم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زندگی شهری ایران تبدیل شود.

به هر تقدیر، آنچه باید در این مجال به آن تاکید شود این است که اگر به تبریز سفر می‌کنید بازدید از بازار تبریز و زندگی چند ساعته در آن را یکی از اولویت‌های برنامه‌تان قرار دهید، چرا که قرار است تاریخ و هنر و معماری و هزار ناگفته دیگر را در کنار هم به زیباترین سیاق تجربه کنید و هر چه خوبان هم دارند ز نقش را یکباره لمس کنید.

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

برگزاری رويداد فرهنگی «تبريز‌2018» با هدف معرفی و توسعه گردشگری استان آذربايجان شرقی، فرصتی است تا جاذبه‌های فرهنگی، تاريخی و طبيعی اين شهر به گردشگران خارجی به‌ويژه گردشگران کشورهای اسلامی شناسانده شود و ايجاب می‌کند تا با فراهم آوردن زير‌ساخت‌ها، شهر قديمی و ارزشمند تبريز به قطب بزرگ گردشگری تبديل شود. به عبارتی اين رويداد فرهنگی پس از ثبت در تقويم ملی اين ظرفيت را دارد که رويدادها و برنامه‌های فرهنگی وهنری گوناگونی را توليد کند.


به همين دليل متوليان و سياست‌گذاران حوزه گردشگری و همچنين دست‌اندرکاران و فعالان گردشگری در بخش خصوصی نيز در اين زمينه مسئوليت دارند تا از طريق اين رويدادها پتانسيل‌ها و قابليت‌های حوزه گردشگری کشور به‌ويژه شهر تبريز را در قالب جاذبه‌های تاريخی، تمدنی، فرهنگی، طبيعی و... به گردشگران خارجی که قصد سفر به ايران دارند معرفی کنند. به بيانی ديگر بايد ظرفيت‌هايی که در سطح کشور در بخش گردشگری وجود دارد به محصول گردشگری تبديل شود چراکه هر يک از استان‌های کشور مختصات و ويژگی‌های تاريخی و فرهنگی خاصی دارد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. به‌عنوان مثال مردمی که به خراسان رضوی سفر می‌کنند می‌خواهند از محصول گردشگری زيارتی استفاده کنند يا افرادی که به جنوب کشور می‌روند، می‌خواهند از گردشگری دريايی استفاده کنند.

بنابراين اين گونه رويدادها نشان می‌دهد در حوزه گردشگری ما می‌توانيم شرايط و فضايی را فراهم کنيم که محصولات گردشگريمان را در قالب گردشگری داخلی و چه در سطح بين‌المللی برای ورود گردشگر خارجی عرضه کنيم. «تبريز‌2018» به‌عنوان پايتخت گردشگری کشورهای اسلامی يکی از اين رويدادهای مهم است و استان آذربايجان شرقی را در آينده نزديک به يکی از قطب‌های مهم کشور در اين حوزه تبديل خواهد کرد.

از ويژگی‌های اين رويداد می‌توان به مشارکت فعال و چشم‌گير توليدکنندگان، هنرمندان، صنعت‌گران و... اشاره کرد که هر يک از اين حوزه‌ها در توسعه گردشگری تبريز و معرفی توانمندی‌ها و استعدادهای استان تأثير به‌سزايی دارد. به طور مثال، ديروز در افتتاحيه اين رويداد فرهنگی در بخش جشنواره عيدانه‌های گردشگری تبريز 2018 توليدکنندگان فرش تخفيف 30‌درصدی، توليدکنندگان کفش و صنايع‌دستی هر يک با 25‌درصد تخفيف محصولات خود را برای گردشگران و بازديدکنندگان عرضه کردند. کلانشهر تبريز به‌عنوان شهر نمونه جهان اسلام توانسته است خود را به‌عنوان مدرن‌ترين، زيباترين و توسعه يافته ترين شهر ايران در جهان معرفی کند. با توجه به چنين شاخصه‌هايی لازم است برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای قابليت‌ها و داشته‌های شهر تبريز انجام شود. ناگفته نماند تبريز در بحث جاذبه‌های تاريخی، فرهنگی و دينی جزو سلامت‌ترين مقاصد گردشگری کشور در کنار شهرهای شيراز و اصفهان، کرمان و مشهد است و ديگر اينکه ميزبانی خوب و ميهمان‌نوازی مردم تبريز نيز به‌عنوان عامل مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی از اين کلانشهر بزرگ تصوير زيبايی را در معرض ديد مخاطبان قرار داده است. البته نبايد فراموش کرد که حضور رياست‌جمهوری در جشن اجلاس «تبريز‌2018» نشان دهنده اهميت و جايگاه اين اجلاس است که ما بايد از اين فرصت به دست آمده به نحو احسن استفاده کنيم.

پيشرفت و توسعه تبريز از طريق اين رويداد فرهنگی موفقيت بزرگی برای ايران اسلامی است چرا که گردشگران کشور‌های خارجی که به قصد ديدن تبريز به ايران می‌آيند اين فرصت برايشان مهيا است تا از ديگر جذابيت‌های فرهنگی و تاريخی شهرهای کشور همچون کرمان، شيراز، اصفهان، تهران، يزد و مشهد هم ديدن کنند که اين مزيت تاثير بسزايی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

*معاون گردشگری سازمان ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

توجه نکردن به فرامین و توصیه‌های اسلام، قرآن، ائمه اطهار، دنیای ماشینی، گسترش شهر‌نشینی، مهاجرت روستاییان به شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب، نبود یک نقشه راه‌برای کاهش استرس در جامعه، نبود زیر‌ساخت‌های نشاط اجتماعی و تفرجگاه‌ها جامعه را تبدیل به یک جامعه افسرده و غمگین می‌کند.


ضمن این‌که دور شدن از فضای واقعی سینما، تئاتر و سایر هنرها، گسترش فضا‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و مجازی، تورم، نبود ثبات اقتصادی، فاصله گرفتن از هویت فرهنگی و معماری غیر ایرانی، وجود نداشتن عوامل امیدبخش، تمزیج فضاهای نشاط‌آور و تفریحی با سایر فضاها، شیوع آیین و آداب و رسوم غیرایرانی، وجود آلودگی‌های صوتی، مطابقت نداشتن مطالعات علمی با پژوهش‌های میدانی، نبود مثبت‌اندیشی، کمبود ارتباطات سالم براساس معیارهای اسلامی و ایرانی، دوست داشتن و دوست داشته‌ شدن، ترویج خرافات و... عوامل بسیار زیادی از این دست جامعه را تبدیل به یک جامعه افسرده  و غمگین می‌کند. رتبه ایران درخصوص میزان نشاط اجتماعی سازمان بهداشت جهانی، رتبه خوبی نیست.

امروزه یکی از معیارهای شناخت جوامع و ملت‌های موفق، به‌ویژه در امور اقتصادی، میزان شادی آن ملت است.

جامعه‌ای که از نشاط و شادابی برخوردار باشد، همبستگی، وفاق و یکدلی آن بیشتر می‌شود و سلامت روانی جامعه گسترش و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و مسیر پیشرفت هموار می‌شود، ذهن انسان پویا و استعدادهایش شکوفا می‌شود و امید و امیدواری در جامعه حاکم می‌‌شود.

پروردگار متعال شادی را واسطه فضل و رحمتش فرموده وتاکید کرده که شاد باش.

امام جعفر صادق (ع) در بخشی از سخنان خویش می‌فرمایند: «آزاد کسانی هستند که توانستند ظاهر و باطن خودشان را با شادی‌های واقعی تطبیق دهند.»

یکی از راه‌های رسیدن به جامعه بانشاط و شاداب، احیای میراث‌فرهنگی است و میراث‌فرهنگی می‌تواند یکی از بهترین الگوهای افزایش این امر باشد.

میراث‌فرهنگی به‌طور کل از دو بخش تشکیل شده است، میراث‌فرهنگی ملموس یا مادی شامل آثار و بناهای تاریخی و اشیای موزه‌ها و درحقیقت آنچه وجود خارجی دارد و دوم میراث‌فرهنگی ناملموس یا غیرمادی شامل آیین و آداب، رسوم، گویش، زبان که جسم نیستند.

در ایران بیش از یک‌میلیون اثر و بنای تاریخی و محوطه وجود دارد و در این مقوله به نقش میراث‌فرهنگی ناملموس در ایجاد فضایی شاد و مفرح اجتماعی، مدنظر است و راه‌کارهایی برای رسیدن به این مهم پیشنهاد خواهد شد.

میراث‌فرهنگی ناملموس شامل آیین و آداب و رسوم، سنت‌ها، آواز ها، آواها و نواها، جشن‌ها، موسیقی‌های مقامی و محلی، و بعضی مهارت ساخت صنایع‌دستی یا غذاهای سنتی است و احساس تعلق ما را به گذشته و سبک زندگی اجدادی زنده نگه می‌دارد  و درحقیقت یک نوع دارایی فرهنگی است، میراث‌فرهنگی ناملموس همان‌طور که در کشورهای توسعه یافته دارای اهمیت است در کشور‌های درحال توسعه،  همانند ایران که از سنتی به مدرنیته شدن هست، اهمیت بیشتری دارد.

میراث ناملموس به همبستگی اتحاد و انسجام جوامع کمک می‌کند و در حال متحول شدن با حفظ اصالت است همانند پوشش و برای حفظ و نگهداری این میراث معنوی و انتفال آن به نسل‌های بعدی بایستی جوامع به یک ایمان و اعتقاد راسخ و عزم ملی دست پیدا کنند.

اگر اندیشه علمی و خردمندانه به میراث ناملموس پیدا کنیم و به درستی و به دور از رفتارهای سبک و سخیف آن را باز شناسی و اجرا نماییم از فضای پر از استرس جامعه ماشینی روزنه ی نجات بخشی پیدا کرده ایم.

ایجاد نشاط و شادابی با حرکات و برنامه‌های سبک و بدون مطالعه و پشتوانه علمی پژوهشی میسر نمی‌شود و بعضا ممکن است با یک شادی کاذب، نتیجه عکس هم داشته باشد.

گسترش اکوتوریسم و استفاده از مواهب طبیعی و برگزاری تورهای گردشگری، برگزاری منظم مسابقات و جشنواره‌های، بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های سنتی و ترویج این ورزش‌ها، برگزاری جشن‌های نوروزی و نوروزگاه‌ها، به‌کارگیری رنگ‌های سنتی و شاد در پوشاک، فرش منازل، نمای خانه‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی و بافت‌های معماری و برگزاری جشنواره‌های موسیقی مقامی و محلی می‌تواند در ایجاد نشاط و شادابی کمک کند.

ضمن این‌که وارد کردن مواهب طبیعی همچون پرندگان و حیوانات به زندگی روزمره، شویق سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی، تئاتر، بازی‌های رایانه‌ای به ساخت به بازی و فیلم بااصالت و برگرفته از تاریخ و تمدن و آیین و آداب رسوم ایرانی اسلامی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها از دیگر راهکارهای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است.

*مدیر موزه بزرگ خراسان

 

 

 

 

ادامه مطلب...

هنر ما این است که بجنگیم تا صلح اتفاق بیفتد، زیرا دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن صلح است و به همین دلیل مقدس است.


در سال‌های نخست که پایگاه دفاع‌مقدس ایجاد شده بود این پرسش برای خیلی‌ها مطرح بود که میراث‌فرهنگی و دفاع‌مقدس چه ارتباطی با یکدیگر دارند، اما اگر به معنا و مفهوم میراث‌فرهنگی توجه کنیم هیچ چیزی نیست که به آن ربط نداشته باشد.

چیزی در ایران نیست که به میراث‌فرهنگی مرتبط نباشد ، زیرا که ایران دارای سابقه بسیار کهن و فرهنگی غنی است و هیچ چیزی نیست که فارغ از این رگ و ریشه بتواند اتفاق بیفتد.

یک کارهایی از فرهنگ‌هایی خوب بر می‌آید و کارهایی از برخی فرهنگ‌ها خوب برنمی‌آید و علت این که فرهنگ‌ها با یکدیگر فرق دارند نیز در این است زیرا هر یک از فرهنگ‌ها عطر و بویی دارند مثلا فرهنگ چین، هند، اروپا و... با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و این تفاوت‌ها  در نسبت با موضوعات و مضامین مختلف آشکار می‌شوند.»


مقدس‌ترین امور نظیر حضرت مسیح(ع) زمانی‌که در موطن خودش در این قلمرو ،خاورمیانه، شنیده‌ ایم که می‌گوید اگر سیلی به گوشت زدند اجازه بده آن طرف صورتت هم سیلی بزنند یعنی تا این اندازه مظهر صلح هستند.وقتی این مسیحیت به اروپا می‌رود شمشیری به دست حضرت مسیح می‌دهند که جنگ‌های صلیبی راه بیفتد.


در بحث جنگ باید ببینیم چه نسبتی با فرهنگ ما پیدا می‌کند یعنی ببینیم چه چیزی از ما بر می‌آید و چه چیزی بر نمی‌آید درست مانند  زمینی که یک محصول در آن به حد اعلای خودش می‌رسد و محصولی دیگر زیاد مطلوب رشد نمی‌کند.هنر ما در طول تاریخ این بوده که برای صلح بجنگیم و این هنر بزرگی است.


یعنی به محض اینکه صلح ایجاد شد دیگر نمی‌جنگیم در حالی که هنر یک جاهایی این است که برای سلطه جنگ می‌کنند و تا زمانی‌که سلطه نیافته‌اند همچنان می‌جنگند.

در فرهنگ ما ایرانی‌ها صلح یعنی هر چیز سر جای خودش باشد البته در همه فرهنگ‌ها صلح به همین معنی است ولی اینکه سر جای خود صلح کجاست پرسش است.

کوه البرز را ما نگفته‌ایم اینجا باشد جای خودش اینجاست اما یک زمانی می‌خواهیم پل و جاده‌ای  بسازیم می‌گوییم اینجا باشد.

در فرهنگ‌های غرب عدل یعنی هر چیز سر جای خودش باشد آن‌طور که ما می‌گوییم اما در فرهنگ ما عدل یعنی هر چیزی در جای خودش از آن جهتی که در جای خودش است.

هر زمان چیزی از جای خودش خارج شود بحران ایجاد می‌شود و آن وقت است که می‌رویم می‌جنگینم تا دوباره سر جای خودش قرار بگیرد.

بهشتی تصریح کرد: «هنر ما این است که بجنگیم برای اینکه صلح اتفاق بیفتد و اسم این دفاع است زیرا  دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن  صلح است  به همین دلیل  مقدس می‌شود.»

او خاطرنشان ساخت نه تنها دفاع ما، بلکه هر دفاعی اگر حقیقت داشته باشد مقدس است.

در طول تاریخ همواره با این دیدگاه جنگیده‌ایم .در جنگ چالدران بر اساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خورده‌ایم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می‌بیند نقاشی  از جنگ چالدران آنجا وجود دارد چطور می‌شود که ما شکست خورده‌ایم و شکست خودمان را نقاشی کرده‌ایم، این نشان می‌دهد که ما احساس نمی‌کردیم که شکست خورده‌ایم زیرا که در دفاع کردن شکست نخورده‌ایم و همچنان انسان باقی مانده بودیم و اهل جوانمردی بودیم و همچنان شجاعت داشتیم و به نسبت به سرزمین خودمان احساس مسئولیت می‌کردیم و شکست نخوردیم.

شکست آن زمانی است که بترسیم و  شجاعت نداشته باشیم  تصریح کرد: «با این معیارها  در جنگ چالدران ما پیروز این صحنه بوده‌ایم.

جنگ‌های ایران و روس را ننگ می‌شماریم اما در زمان خودش این‌طور نبوده و گواه این مدعا تابلوی نبرد گنجه است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و نشان می‌دهد که ما خود را در این جنگ نیز پیروز می‌دانسته‌ایم زیرا از  معیارهای اعتقادی و انسانی عدول نکرده‌ایم.

اینکه از این معیارها عدول کنیم حتی اگر پیروز نظامی شویم احساس پیروزی نداریم زیرا که می‌خواهیم از این جنگ متعالی‌تر بیرون آییم و با ذلت و خواری یک حیوان پیروز بیرون نیاییم و احساس شکست داشته باشیم هنر ما این بوده است.
در هشت سال دفاع مقدس نیز  همواره این هنر را ابراز داشته‌ایم چه در عملیاتی که به لحاظ نظامی در آنها پیروز شده‌ایم یا نشده‌ایم.

در تمام عملیات‌ها پیروز بودیم زیرا که مسئولانه و صادقانه از روی صدق و صفا دفاع کردیم و از معیارهایمان عدول نکرده‌ایم.

اگر این‌گونه باشد نسبت به اتفاق‌هایی که قرار است در آینده روی دهد، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم زیرا که این سرزمین سرزمینی بلاخیز است و در این صورت نسبت به اتفاق‌های بعدی با آگاهی و در روشنایی می‌توانیم ببینیم و اقدام کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری از تعیین تکلیف تورهای جام جهانی و برنامه‌های تبلیغی ایران در حاشیه این رویداد مهم تا پایان امسال خبر داد.

لیلا اژدری سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری که پروژه تبلیغ و معرفی ایران در حاشیه جام جهانی و همچنین حضور تورها و طرفداران ایرانی به این بهانه در روسیه را پیگیری می‌کند ، درباره برنامه‌ریزی‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «جام جهانی یک فرصت ویژه برای معرفی ایران است، رویکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز استفاده از این ظرفیت است، برای همین ما از آژانس‌های گردشگری می‌خواهیم علاوه‌بر این که هواداران تیم‌های فوتبال را برای تماشای مسابقات جام جهانی به روسیه می‌برند، مُبلغ ایران هم باشند.»

او افزود: «اقلام تبلیغاتی و بسته‌ها از طریق سازمان در اختیار آژانس‌هایی که قرار است تور جام جهانی اجرا کنند، قرار می‌گیرد تا علاوه‌بر کسب و کار خود، برای جذب گردشگر هم تلاش کنند.»

او درباره تبلیغات محیطی ایران در آن فضا نیز گفت: «برنامه‌هایی در این زمینه داریم، اما باید طرح کسب و کار و تحلیل هزینه‌کردها مشخص شود تا درباره آن مشخص‌تر صحبت کرد.»

اژدری اضافه کرد: «سازمان بودجه خوبی برای تبلیغ و معرفی ایران در فرصت جام جهانی در نظر گرفته، اما چون هنوز برنامه‌ها نهایی نشده، نمی‌توان درباره مبلغ این بودجه مشخص‌تر صحبت کرد.»

سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره زمان نهایی برای تعیین تکلیف بودجه و برنامه‌های جام‌جهانی، اظهار کرد: «اولین بازی تیم ملی ایران در جام جهانی، ۲۵ خرداد سال آینده است، بنابراین تا پایان سال همه برنامه‌های مرتبط با جام جهانی مشخص و اعلام می‌شود.»

ایرانگردی , گردشگری , رضا نورمحمدی , عطیه مومنی ، بلیت , هتل ، سفر , اردبیل , گردشگری اردبیل

 

 

 

ادامه مطلب...

 ۲۹ مهر، بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات را در حالی گرامی می‌داریم که گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان دو بخش مهم در حوزه صنایع خلاق، خوش‌آتیه  و روبه رشد، گام‌های تحول را با شتاب طی کرده و جایگاه خود را در صادرات غیرنفتی بیش از پیش تثبیت می‌کنند. 


اهمیت اقتصادی و ارزآوری این دو بخش موجب شده تا آمارهای صادرات گردشگری و صنایع‌دستی در گزارش‌های سالانه  سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با تجارت نیز اهمیتی ویژه پیدا کند. همان‌گونه که می‌دانیم صادرات غیرنفتی نقشی کلیدی در توسعه پایدار دارد، صادراتی که نه صرفا متکی به منابع و داشته‌های خام زیرزمینی، بلکه برآیند یک اقتصاد مبتنی بر تولید و اشتغال است.

این در حالی است که با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، صادرات غیرنفتی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم اهداف اقتصاد مقاومتی را با تكیه بر دانش و تخصص و نیروی کار داخلی و استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی كشور جامه عمل بپوشانیم. بدون شک تنوع‌بخشی به حوزه صادرات علاوه بر کاهش وابستگی به فروش نفت، موجب گسترش تولید و اشتغال نیز می‌شود و از این مسیر می‌ توان مشکل بیکاری و تورم را نیز حل کرد. 

مروری آماری بر وضعیت صنایع‌دستی کشورمان نشانگر آن است که توجه به این بخش راهکار موثری برای رونق بخشی به صادرات و ایجاد اشتغال است. روند صادرات صنایع‌دستی در ایران از ابتدای دولت یازدهم مثبت بوده و ۳۶درصد رشد در سال ۹۳ نسبت به ۹۲،  ۱۳درصد رشد در سال ۹۴،  ۱۰درصد رشد در سال ۹۵ داشته‌ایم و در سال ۹۵ میزان صادرات صنایع‌دستی کشور بالغ بر ۲۳۷میلیون دلار بوده است. از جمله مهم‌ترین چالش‌های بخش صنایع‌دستی در کشور بالا بودن هزینه تمام شده  و در نتیجه ضعف رقابت با محصولات خارجی، فقدان مشوق‌های صادراتی، موانع و مشکلات مربوط به بازاریابی و تبلیغات و عدم کاربردی بودن محصولات این بخش است. 

در میان کشورهای موفق در عرصه تولید و صادرات صنایع‌دستی چین از جایگاه ممتازی برخوردار است و در حال حاضر این کشور یکی از سه قطب اصلی تولید صنایع‌دستی در سطح جهان محسوب می‌شود. به طور کلی سیاست‌های حمایتی دولت، تولید در مقیاس بزرگ و قیمت تمام شده ارزان، تمرکز فعالیت‌های مربوط به این حوزه، استفاده حداکثری از نیروی انسانی جوان و کاربردی بودن محصولات متناسب با ذائقه و نیاز مصرف کننده از عوامل موفقیت کشور چین در تولید و صادرات صنایع‌دستی است. 

بازاریابی و بازارسازی دو اصل مهم است که در زمینه صنایع‌دستی از آن غافل مانده‌ایم و بی‌تردید با شناسایی بازارهای جدید و رفع چالش‌هایی که ذکر شد می‌توانیم به رقم بالای ۲میلیارد دلار صادرات صنایع‌دستی دست یابیم و البته در این مسیر همراهی و حمایت دستگاه‌های متولی اقتصاد کشور در حوزه صنعت و بازرگانی در تسهیل روند توسعه صنایع‌دستی کشورمان تعیین کننده است. نکته مهم دیگر اینکه از جمله مزیت‌های بزرگ صنایع‌دستی ایجاد اشتغال با سرمایه اندک است و در بسیاری از مناطق ایران با توجه به ظرفیت‌های بومی می‌توان با رقمی حدود ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان در حوزه صنایع‌دستی شغل ایجاد کرد، در حالی که این رقم در بسیاری از صنایع ۲۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان یا حتی بیشتر است.

 براین اساس در بخش صنایع‌دستی ایجاد ۷۰هزار شغل سالانه  و در بخش گردشگری نیز همین تعداد پیش‌بینی شده است و با این ارقام سهم قابل توجهی از اشتغال‌زایی کشور در دو بخش صنایع‌دستی و گردشگری تعریف شده است. تحقق این آمار نه تنها موجب توسعه اشتغال بومی و رونق کسب و کار روستاییان، توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت و کاهش مهاجرات خواهد شد، بلکه سهم واقعی صنایع‌دستی و گردشگری در صادرات را تحقق خواهد بخشید.

اما در بخش گردشگری نیز ظرفیت کشورمان برای صادرات این بخش بسیار بالاست و به جرات می‌توان گفت بهترین و بیشترین ظرفیت‌ها را در صادرات گردشگری داریم. براساس گزارش سازمان جهانی سفر و گردشگری، ارزش صادرات گردشگری ایران یعنی درآمدهای حاصله از ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۵ تنها 1/7درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می‌داد و این رقم  گویای آن است که به رغم ظرفیت بالقوه بالایی که در حوزه گردشگری داریم  نتوانسته‌ایم به سهم واقعی خود در صنعت توریسم جهانی دست پیدا کنیم، در حالی که ما جاذبه‌های بسیاری داریم که با معرفی درست آن و با پذیرایی مناسب از گردشگران خارجی، می‌توانیم سهم  واقعی‌مان از صنعت توریسم جهان و در آمد مطلوب حاصل از صادرات گردشگری را به خود اختصاص دهیم.

به دلایل متعدد گردشگری یکی از چند پیشران اصلی اقتصاد در چشم انداز ایران محسوب می‌شود و نگاه جدید به گردشگری به عنوان یکی از چند پیشران اصلی اقتصاد ایران نیازمند تحول بنیادی در اجزا و زیر سیستم‌های اقتصاد کشور است.  گردشگری به ویژه برخی از رشته‌های آن که در ایران کاملاً جدید و در مراحل آغازین قرار دارد، همچون گردشگری ورزشی، سلامت، پزشکی، اکوتوریسم و... جزو بخش‌های خوش‌آتیه در سطح جهان و به ویژه ایران محسوب می‌شود. 

نکته قابل توجه اینکه نرخ رشد تجارت جهانی این بخش‌ها بالاتر از نرخ رشد عمومی تجارت جهانی است. برای گذار گردشگری از وضعیت موجود و تبدیل آن به یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد و صادرات باید اتفاقاتی همسو با این رویکرد در سایر حوزه‌های اقتصادی بیفتد. در این زمینه نگاه به تمام کالاها و خدمات بخش های صنعت، کشاورزی، معدن و خدمات باید به گونه‌ای باید مرتبط با حوزه گردشگری و حلقه‌هایی از یک زنجیره واحد و مرتبط دیده شود. با این نگرش می‌توان سرفصل اقتصاد گردشگری را در تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد، صنعت و بازرگانی لحاظ کرد. در این زمینه به ویژه باید فصل مستقلی در حوزه  مشوق‌های صادراتی برای گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفت تا انگیزه بخش علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه‌ها باشد. به‌عنوان مثال اختصاص سر فصل‌های خاص و جداگانه  گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه‌های راهبردی و عملیاتی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمام استان‌های کشور و هماهنگ با سیاست‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موجب شتاب بیشتر در تحقق اهداف اقتصادی دو بخش صنایع‌دستی و گردشگری خواهد شد.

بدون شک با تدوین و اجرای بسته‌‌های حمايتی در زمینه صادرات صنایع‌دستی و گردشگری با همراهی هیئت محترم دولت به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی صادرات غیر نفتی، می‌توانیم شاهد تحقق سهم واقعی صنایع‌دستی و گردشگری در تولید، اشتغال و صادرات باشیم.




*معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

Google

در اين سایت
در كل اينترنت

 

تماس با ما

 

 

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

کوتاه کننده لینک

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

عکس پروفایل

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکس